علل بروز عفونت لثه چیست؟
نوشته شده توسط : Aref

بروز عفونت لثه می‌تواند به دلایل مختلفی از جمله عوامل عفونی، عوامل غیرعفونی و عوامل خطرزا به وجود آید. در زیر، چندین علت اصلی بروز عفونت لثه را ذکر می‌کنم:

1. تراکم بکتری‌ها: دهان حاوی میلیاردها باکتری است که در فضای بین دندان‌ها و لثه قرار دارند. اگر بهداشت دهانی مناسب انجام نشود، باکتری‌ها می‌توانند به تراکم بیش از حد برسند و باعث التهاب و عفونت لثه شوند.

2. روکش دندان‌ها: ترتیبی از باکتری‌ها به نام پلاک دندان روی سطح دندان‌ها تشکیل می‌دهند. اگر این پلاک را نادیده بگیرید و به طور منظم آن را تمیز نکنید، آن را به یک لایه سفید چسبناک تبدیل می‌شود که به عنوان روکش دندان‌ها شناخته می‌شود. این روکش باعث ایجاد زمینه برای رشد باکتری‌ها و عفونت لثه می‌شود.

3. عوامل تحریک‌کننده: مصرف تنباکو، استفاده نادرست از مسواک و نخ دندان، فشار و خراشیدن زیاد دندان‌ها، تجمع غذا در میان دندان‌ها و غیره از جمله عواملی هستند که می‌توانند لثه را تحریک کنند و به عفونت لثه منجر شوند.

4. عوامل خطرزا: برخی عوامل خطرزا می‌توانند احتمال بروز عفونت لثه را افزایش دهند. به عنوان مثال، عوامل مانند دیابت، سیستم ایمنی ضعیف، تغذیه نامناسب، تنباکو استفاده کردن، سن بالا، بارداری و تغییر

ات هورمونی در زنان و مردان، بیماری‌های مزمن مانند بیماری قلبی، بیماری‌های روماتولوژیکی و غیره.

توجه داشته باشید که عوامل بیشتری می‌توانند در بروز عفونت لثه نقش داشته باشند و هر فرد ممکن است به علت ترکیبی از این عوامل با عفونت لثه مواجه شود. بهترین راه برای جلوگیری از عفونت لثه، رعایت بهداشت دهانی مناسب است، از جمله مسواک زدن روزانه، استفاده از نخ دندان و مراجعه منظم به متخصص دندانپزشکی برای بررسی و تمیزی دهان است.

اطلاعات بیشتر:متخصص جرمگیری دندان در تهران

عوارض عفونت لثه

  1. آبسه دندان بدون درمان کردن، به خودی خود برطرف نخواهد شد. اگر آبسه یا همان کیسه حاوی چرک، پاره شود ممکن است درد ناشی از آن تا حد زیادی کاهش پیدا کند، اما باز هم نیاز به درمان دارد.
  2. اگر آبسه دندان تخلیه نشود، ممکن است عفونت به آرواره ها و سایر نقاط سر و گردن نیز گسترش پیدا کند.
  3. اگر سیستم ایمنی بدن شما ضعیف باشد و آبسه دندان را نیز درمان نکنید، خطر گسترش عفونت دندان به سایر نقاط بدن شما بسیار بیشتر از کسی است که سیستم ایمنی سالم و قوی دارد.
  4. همچنین عفونت لثه باعث تحلیل رفتن و پسروی لثه می شود که در این صورت نیاز به جراحی و پیوند لثه پیدا می کند.

 

راه های پیشگیری از التهاب لثه

برای اینکه به این مشکل دچار نشوید بهترین راه پیشگیری است. باید بهداشت دهان و دندان خود را به خوبی رعایت کنید یعنی دو بار در روز مسواک بزنید، نخ دندان بکشید و هر چند وقت یکبار برای چکاپ به دندانپزشک مراجعه کنید. همچنین دلایلی که باعث التهاب می شود را کنترل کنید. یعنی :

  • استراحت کافی داشته باشید و از استرس پرهیز کنید، زیرا استرس سیستم ایمنی را در مقابل بیماری کاهش می دهد.
  • سیگار نکشید و الکل مصرف نکنید.
  • خوردن قندها و کربوهیدرات ها را محدود کنید.
  • در زمان ارتودنسی و درمان های این چنینی بیشتر از قبل به بهداشت دهان و دندان خود بپردازید زیرا تجمع پلاک در این زمان بیشتر است.

بهترین دهانشویه برای التهاب لثه

بهتر است برای جلوگیری بیماری عفونت لثه ای و بیماری های دهان و دندان و انواع ورم لثه از دهان شویه استفاده کرد. چای یکی از گیاهان دارویی و پرخاصیت است و بهترین دهانشویه برای التهاب لثه که برای استفاده هر چه بهتر می توان از آن به عنوان یک دهانشویه گیاهی بهره برد.
پزشکان، چای ملایم کم رنگ و نیز آب نمک را از جمله دهانشویه های طبیعی و غیر مخرب برای حفظ سلامت دهان و دندان معرفی کرده اند که علاوه بر سازگاری با محیط دهان و دندان باعث نابودی باکتری های مفید نیز نمی شود.

اطلاعات پزشکی:کلینیک تخصصی لمینت دندان


در مهمانی ها و اماکنی که امکان مسواک زدن وجود ندارد، شست و شو و غرغره دهان با چای، به ویژه پس از مصرف شیرینی، شکلات، آبنبات و سایر شیرینی های سنتی که به ویژه حالت چسبندگی دارند، به عنوان یک راه حل پیشگیرانه از آسیب دیدگی دندان ها و التهاب لثه توصیه اکید می شود.

برای جلوگیری از التهاب لثه در کودکان ،غرغره کردن چای یا آب نمک و دهان شویه مخصوص کودکان را نیز به آنها باید آموزش داد.

آیا التهاب لثه باعث بوی بد دهان می شود ؟

بوی بد دهان معمولا از مشکلات دهانی و یا گوارشی است. یکی از مواردی که باعث بوی بد دهان یا به اصطلاح پزشکی هالیتوز (halitosis) می شود التهاب و عفونت لثه است. به دلیل تجمع زیاد باکتری ها و درنتیجه تعداد زیادی ترکیبات فرار (VSC) و ایجاد گاز گوگرد دهان بوی بدی می گیرد. ترکیبات گوگرد فرار باعث شکستن بافت نرم لثه و فشار اضافی بر سلامت دهان و دندان می شود. در واقع باکتری ها و پلاک هایی که بر روی سطح دندان تشکیل شده اند جرم را تجزیه می کنند و این امر باعث آزاد شدن مواد شیمیایی و بوی بد دهان می شود.

کدام متخصص بیماری لثه را درمان می کند؟

پریودنتیست دندانپزشکانی هستند که در زمینه پیشگیری، تشخیص و درمان بیماری های پریودنتال (بیماری ها و التهاب لثه) و قرار دادن کاشت دندان تخصص دارند. متخصصان پریودنتیست (Periodontists) آموزش های گسترده ای در این زمینه می بینند از جمله سه سال آموزش بیشتر و فراتر از دوره های دندانپزشکی می گذرانند. آنها با آخرین تکنیک های تشخیص و درمان بیماری های لثه آشنا هستند و در انجام روش های زیبایی پریودنتال آموزش دیده اند.البته در این شرایط از بهترین فوق تخصص جراحی دندان در تهران هم میتوانید برای بهبود دندان هایتان کمک بگیرید.





:: بازدید از این مطلب : 211
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 9 خرداد 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: